چاپ پفکی
چاپ پفکی Puff Printing چیست؟
چاپ پفکی، نوعی عمل چاپ به کمک مواد شیمیائی (پلی اورتان – پی وی سی) است که قادر به تشکیل ساختمان اسفنجی (سلولی) با نرمی کافی می شود.
اسفنجهای پلاستیکی، تولید نقش را روی کالای نساجی در سه بُعد امکان پذیر می کند این مواد مخصوص که به بیندر پفکی معروف است معمولاً به صورت خمیر سفید رنگ به بازار عرضه شده و توسط روش های معمول چاپ به روی کالا آورده می شود.
استفاده از خمیر تنها، ایجاد چاپ پفکی سفید می نماید؛ برای کسب چاپ پفکی رنگی می توان رنگدانه های(پیگمنت) به آن اضافه کرد.
جهت غلیظ کردن خمیر می توان از غلظت دهنده مصنوعی و برای رقیق کردن آن می توان از آب استفاده نمود.
شدت پفکی شدن به مقدار، بیندر پفکی در خمیر بستگی زیاد دارد و معمولاً با انتخاب مقدار بیندر پفکی می توان ضخامتی برابر با ۳ تا ۲۰ برابر ضخامت لایه خمیر روی پارچه را کسب کرد.
پفکی های ضخیم از نظر مکانیکی ضعیف می باشد؛ شدت پفکی شدن همچنین به درجه حرارت و مدت زمان تثبیت بستگی دارد.
در دمای کمتر از دمای بهینه اثر پفکی کامل نبوده و در درجه حرارت های بالا، اثر پفکی فرو می ریزد. به عنوان مثال شرکت اشتورک در جه حرارت بهینه را برای تثبیت بیندر پفکی خود ۱۲۰ درجه سانتیگراد و مدت زمان لازم را حدود ۳ دقیقه (برای نمونه چاپ شده و خشک نشده) معین می کند.
از آنجائی که بیندر های پفکی معمولاً ترمو پلاست می باشد پس از چاپ و تثبیت نباید در معرض حرارت های بالا قرار گیرد. در این صورت اثر پفکی ذوب شده و فرو می ریزد به طور کلی پارچه چاپ شده پفکی را نبایستی در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد قرارداد.
منبع : نساجی روز
در چاپ پفکی که به کمک مواد بر پایه پلی اورتان و یا pvc هست یک نقش سه بعدی با ساختمان اسفنجی روی کالا شکل میگیرد.
مواد چاپ پفکی به شکل خمیر سفید رنگ هستن که در چاپ رنگی، رنگدانه به خمیر اضافه میشود. شدت پفکی شدن به مقدار بیندر پفکی بستگی داره وبا انتخاب بیندر مناسب میتوان ضخامتی برابر 3تا20 برابر لایه خمیر روی پارچه بدست اورد.
دما نقش مهمی در این نوع چاپ دارد. دمای مناسب تثبیت حدود 120 به مدت 3دقیقه هست. در دمای کمتر از دمای مناسب تثبیت اثر پفکی کامل نمیشه و در دمای بالاتر به اصطلاح اثر پفکی میریزه.
بیندر پفکی معمولا ترموپلاست است. و به همین دلیل بعد از تثبیت نباید در دمای بالا قرار بگیرد، در غیر این صورت احتمال ذوب شدن و فرو ریختن وجود دارد. در کل پارچه چاپ شده پفکی بهتر در دمای بالای 60 قرار نگیرد.
چند نکته:
+ خمیرهای پفکی معمولا بصورت آماده در بازار بفروش میرسند و برای مصرف باید آنهارا با خمیر اورینت و مقداری بیندر ترکیب نمود با افزایش خمیر پفکی میزان برجستگی چاپ افزایش میابد. که نسخه رو عرض خواهم کرد .
+ خمیر پفکی معمولا بر پایه های پلی اورتان ، PVC و برخی آکریلات هاست .
+ خمیر پفکی که در بازار تجاری ایران بفروش میرسد بیشتر بروی تیشرت ها و پارچه های تریکو استفاده میشوند . این خمیرها حاوی موادی هستند که تولید گاز نموده و لایه خمیر را بسمت بالا فشار می دهند مانند Backing Powder که در شیرینی پزی استفاده میگردد.
+ ضخامت پفکی شدن ۵ تا ۲۰برابر ضخامت لایه خمیر روی پارچه است و زمان مورد نیاز معمولا ۳ تا ۴ دقیقه.
نمونه:
ترجمه بروشور Super Puff محصول کشور ایتالیا:
فرمول شیمیایی : کوپلیمر اکرلیک رزین + پنتان
شکل ظاهری : خمیری شکل
پی اچ : ۵ تا ۵.۵
آمادگی حل در آب : آمادگی حل شدن در آب و آمیخته شدن با هرگونه امولسیون آبی ، نفتی و بنزینی را خواهد داشت .
برتری ها :
+ داری ویژگی چاپی با توان پف با توان پف زیاد و زیر دست نرم و یکنواخت
+آمادگی چاپ روی انواع پاچه ها
+ آمادگی آمیخته شدن با انواع اورینت ها و پیگمنت ها
+ چاپ سفید و درخشان
+ سازگاری با ببیشتر بیندرهای موجود
سوال: منظورتون از برتری ، برتری چی نسبت به چی؟
بخش برتری ها مزایای خمیر پفکی سوپر پوف هست نسبت سایر محصولات مشابه ، به عنوان مثال از نظر پایه شیمایی بگونه ایست که با انواع خمیر امولسیون قابل امتزاج است و محدودیتی ندارد زیر دست را خشن نمیکند که این مورد هم بواسطه بیندرهای با کیفیت این محصولات است.
نسخه چاپ پفکی :
اورینت ۴۰۰گرم
خمیر پفکی ۶۰۰گرم
رنگ پیگمنت یافلورسنت Xگرم
آب تا حد تعادل
اورینت برای قدرت بیشتر و سطح پوشی بالاتر بکار میرود .
اورینت ها معمولا هوا خشکند.
نسخه دوم به پیشنهاد یک شرکت سازنده :
خمیر اورینت ۴۰درصد
خمیر پفکی بهمراه رنگ ۵۵ درصد
بیندر ۵ درصد
دما ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه برای فیکس
زمان ۳ تا ۵ دقیقه
در نسخه بالا دما براساس نوع وپایه بیندر مصرفی پیشنهاد شده ودر محصولات مختلف متفاوت است.
چاپ پفکی در ادامه وکاملا مشابه چاپ پیگمنت است ، جز چاپ های فانتزی است وبر روی تیشرت های بچه گانه کاربرد زیادی دارد.
میشد امروزه پف های 170 درجه نیز وجود دارند که دیگر این مشکل رو ندارند و هم پف های پلاستیسول هست هم پایه آب اما بک نکته هم لازم بذکر است که همواره نباید با اورینت قاطی شود چون اگر بطور مثال شما مشکی پفکی خواسته باشید خود پف کمی شیری رنگ هست و اگر با سفید ترکیب شه ساخت رنگ مشکی ساختن سخت میشه و حداکثر به یک رنگ طوسی تیره خواهیم رسید و مناسب است با بیس ترانسپارنت ترکیب شود.
اکلیل ها
در مورد اکلیل که بسیار پر مصرف میباشد همانطور که میدانید الکیل ها بر دو پایه هستند اکلیل های پایه فلزی که نقره ای بر پایه الومنیوم طلایی بر بایه برنز( برنج) و مسی بر پایه مس و ترکیب آنها ولی شید زیادی ندارند و معروف به اکلیل های پودری هستند و حتی قابلیت چاپ تا توری 120 را دارا میباشند و نکته مهم اینکه باید در بیس های اضافه شوند که باعث نشوند که سولفاته شوند یا زنگ بزنند که از شفافیت انها کاسته میشود.
دوم اکلیل های پلیستر با شید رنگ فراوان این نوع اکلیل ها ابتدا بشکل شیت تولید میشوند وسپس بشکل ریز در میایند که بهترین برش برای انها بشکل 5 ضلعی میباشد که شکل مربع ان در توری گیر میکند وتوری های مناسب ان از شماره 12 برای 001 شروع میشود
شکل 5 ضلعی بنام برش هگزانول معروف میباشد
میزان ترکیب الکیل های فلزی برای نقره ای 7% برای طلایی 15% و برای مسی 18% میباشد اما در مورد اکلیل های پلیستر کلیه رنگها 20% است.
منبع: تکستایل دی بی
سوال: سطح پوششی بالاتر ؟ یعنی متراکم تر؟
شما زمانی که پفکی را به تنهایی استفاده کنید در برخی مواقع کار شکا پوشش مناسب را ندارد اصلاحت در کار کچلی میافتد یعنی بخشهایی از طرح خالی میشود، اورینت به واسطه داشتن دی اکسید تیتانیوم این مشکل را حل میکند و طرح شما یک دست سفید نشان داده میشود.
سوال: در استفاده از پیگمنتها محدودیتی وجود دارد؟
محدودیتی نیست فقط بسته به نوع و کیفیت پیگمنت مقدار مصرفاش کم و زیاد میشود. معمولا در چاپ متوجه موضوع میشوید که مثلا در استفاده از پیگمنت شرکت X مقدار مصرف برای رسیدن به شید مناسب مثلا 2 درصد است و از شرکت Y مقدار مصرف مثلا 4 % میباشد. پس کیفیت پیگمنت شرکت اول بهتر است.
- یک نکته که در سوپر پاف حایز اهمیت این است که چاپ آن بسیار یکدست میباشد و ترک ندارد و بعد از شستشوی کناسب هم حالت یکدستی خود را به خوبی حفظ میکند.
سوال: خمیرهای اورینت و پفک حاوی اورینت سریع گرفتنگی شابلون و خشک شدن ایجاد میکنند. معملا راه حل برای جلوگیری چیست؟
من مقدار 30 گرم در کیلو گلیسیرین را پیشنهاد میکنم این مشکل را صد در صد رفع نمیکند ولی بسیار موثر است.
سوال: آیا نمره مش توری در خمیر اورینت و یا پفکی با پیگمنت تفاوت دارد؟ مرتبط با سوال گرفتگی شابلون در اورینت… آیا میتوان مثلا برای اورینت نمره مش 100 به بالا استفاده کرد؟
در نمره مش بالا، شابلون گرفتگی به مراتب بالاتر دارد و بنظرم شابلون گرفتگی موقع کار با اورینت بمراتب بیشتر است، فک میکنم نمره مش حدود 40 تا 60 مناسب باشه.
تجربه یکی از دوستان برای کاهش گرفتگی در اورینت: گلیسرین خوبه.
میشه از چند قطره(حدود یک گرم در کیلو) مایع ظرفشویی هم استفاده کرد. برای چاپ اکلیل هم البته بستگی به اندازه اکلیک مش زیر 40 جواب بهتری میدهد.
نکته پیرامون چاپ پفکی
نسل گذشته خمیرهای پفکی همانطور که اساتید محترم فرمودند در دمای 120 درجه واکنش نشان میدادند و پف میکردند اما یک اشکال اساسی داشتند و موقعی که اتو میشدند پف نیز تخت میشد امروزه پفهای 170 درجه نیز وجود دارند که مثلا این مشکل را ندارند و هم پفهای پلاستسول هست هم پایه آب اما یک نکته هم لازم به ذکر است که همواره نباشد با اورینت قاطی شود چون اگر بطور مثال شما مشکی پفکی خواسته باشید خود پف کمی شیری رنگ هست و اگر با سفید ترکیب شود ساخت رنگ مشکی سخت میشود و حداکثر به یک رنگ طوسی تیره خواهیم رسید و مناسب است با بیس ترانسپارنت ترکیب شود.
سوال: چرا چاپهای اکلیلی ثبات شستشویی پایینی دارند و بعد از چند بار شستن ترک میخورند و به اصطلاح میریزن؟ آیا میشه ثباتشون رو بالا برد؟
مهمترین بخش چاپ استفاده از رنگ و مواد و تجهیزات استاندارد میباشد که اگر رعایت شود ثباتها قابل قبول خواهد بود ضمن اینکه در مورد اکلیل پارهای موارد برای کارهای فشن اکلیل به صورت اسپرینکل استفاده میشود که ثبات خوبی ندارد و در دیگر موارد مشکل ثبات صرفا به رنگ و کیور نا مناسب بر میگردد.
- مطلبی در مورد مقدار پف رنگهای پفکی وجود دارد که در پفهای پلاستیسول پف از دمای 170 درجه شروع میشود و نسبت به مقدار پف مورد نظر و نوع برتد مصرفی فرق میکند و ممکن است تا دمای 190 درجه لازم باشد که دمای فیکس بال برده شود. در مورد چاپ اکلیل ثبات بخ نوع روش چاپ، نوع بیس، نوع فیکس کردن و پارامترهای دیگری بستگی دارد.
سوال: آیا مرحله عکاسی ( مرحله ظهور طرح روی شابلون) برای چاپ پفکی با چاپهای دیگر تفاوتی دارد؟ نوع ژلاتین و حساس کننده و سخت کننده مصرفی چطور؟
در چاپ پفکی برای ایجاد پف بیشتر از توریهای درشت استفاده میکننده مثلا از توری 34 و همچنین از لاک برجسته که ضخامت رنگ چاپ شده بالا برود اما مراحل عکاسی همان است.
سوال: منظور از بیس چیست؟
منظور از بیس همان رنگی است که اکلیل به آن اضافه میکنید. اگر به بیس رنگ یا همان پایه رنگ جوهر قرمز اضافه کنیم رنگ قرمز بدست میآِید، اگر به آن تیتان اضافه کنیم رنگ سفید. الیته اینکارها برای رنگهای پلاستیزول در کارخانههای تولید رنگ انجام میشود ولی در مورد رنگهای پیگمنت شما امولسیونی را که درست کرده اید با اضافه کردن جوهر رنگ مورد نظر به رنگ دلخواهتان تبدیل میکنید.
منبع: جزوه DB